Nestor Șimon – Personalitate demnă de a fi cunoscută
În cadrul documentării pe care o realizez cu privire la scrierea unei cărți, mă voi referi azi doar la câteva date despre Nestor Șimon, citându-l pe Dr. Adrian Onofreiu, de asemeni, voi reproduce un fragment din postafața scrisă de Dr. Mircea Gelu Buta la cartea:
”Nestor Șimon – Restituiri”, dar și voi reda din cartea:
”Nestor Șimon 1915-2005….corespondență”
scrisoarea lui Basiliu Bașotă, în care vorbește despre Sfinții Năsăudeni, dar și alte fragmente din corespondențele lui Nestor Șimon.
Nestor Șimon s-a născut 6 ianuarie 1862 în Ragla și a decedat la 19 ianuarie 1915 la Năsăud.
***
Să citim din ARGUMENTUL scris de Dr. Adrian Onofreiu la cartea:
”Nestor Șimon 1915-2005….corespondență”,
Editată de SUPERGRAPH 2005
La pag 7 Dr. Adrian Onofreiu scrie:
”Teritoriul situat în N-E Transilvaniei, în suprafață de 55,57 mile pătrate austriece
(1 milă pătrată austriacă =57,5 km pătrați; rezultă că suprafața totală era de 3195, 27 km pătrați, ceea ce reprezintă 66% din suprafața totală a actualului județ Bistrița-Năsăud, de 5305km pătrați; Adrian Onofreiu, Toponimie și relații geografice în Districtul Năsăud, în ”Revista Bistriței”, XVII, 2003, p. 331),
delimitat de Munții Rodnei, Bârgăului și Călimani a constituit arealul geografic în care s-a format și a evoluat un mod de organizare social-economică și militar aparte. Aici s-a creat Regimentul II românesc de graniță, grupând 44 de comune din văile Someșului, Ilvei, Șieului și Bârgaielor.
Evoluția acestuia în perioada cât a existat (1762-1851) a indus la formarea unei mentalități și conștiințe aparte, definită ca mentalitatea grănicerească, care va marca profund și decisiv viața populației de aici.
Intrând în contact cu Europa, prin participarea la campaniile militare ale Imperiului habsburgic, grănicerii vor transmite experiența acumulată celor de acasă. Faptele de arme creează conștiința unei atitudini aparte și a superiorității atitudinale față de alte zone ale imperiului. Pentru a transmite posterității faptele de vitejie ale înaintașilor și a motiva drepturile dobândite aici s-a dezvoltat de timpuriu interesul pentru scrierea istoriei.
Perioadei contemporane cu evenimentele (…) îi urmează interesul aparte al unor militari (…) sau al unor personalități de frunte ale mișcării naționale românești din Transilvania(…).
Deceniile interbelice vor marca instituționalizarea cercetărilor în acest domeniu prin articolele publicate în noua apariție de la Năsăud, Arhiva Someșană.(…). Prin tot ce au publicat aici, principalii colaboratori Virgil Șotropa, Iuliu Moisil și Iulian Marțian își vor asuma rolul de pionierat în rescrierea istoriei graniței năsăudene. Ei sunt cei care vor crea și induce aceste trăsături și generațiile viitoare, care se vor raporta permanent la publicația năsăudeană. Ea va deveni referință obligatorie pentru toți cei care vor cerceta istoria zonei.
(…)
Cercetări recente au valorificat în special materialul documentar inedit, păstrat în fondurile arhivistice deținute de către Direcția județeană Bistrița-Năsăud a Arhivelor Naționale (Poruncile Primăriei Năsăud 1863-1867, studiu introductiv, text și note de Adrian
Născut la 6 ianuarie 1862 în Ragla – localitate fostă grănicerească- pe Ulița cea Mare, din părinții George, de 40 de ani și Florica de 31 de ani, (…), Nestor Șimon provine dintr-o familie cu mai mulți copii. După absolvirea cu succes eminent a școlii triviale din Monor în anul 1875 urmează cursurile Gimnaziullui Superior din Năsăud, în perioada 1875-1883. Aici participă activ la ședințele societății de lectură a elevilor, Virtus Romana Rediviva.
(Din această perioadă datează și primele încercări de a întocmi studii privind trecutul Transilvaniei, păstrate în manuscris, dintre care amintim:
Starea bisericii românești din Transilvania sub principii calvini și influențele calvinismului; Viața și faptele lui Ioan Marian, vicar faraneu episcopesc gr-cat al Rodnei din Districtul Năsăudului, în A.N.B. Colecția Virgil Șotropa.d.353).
(…)
Încă din perioada studiilor universitare Nestor Șimon va întreprinde călătorii și va începe să adune documente pentru a scrie istoria graniței năsăudene. A fost stimulat de personalități care i au fost în preajmă:
Colonelul Storck, fostul secretar gubernial Ladislau Vaida, custodele de la Arhiva Muzeului Ardelean, Szabo Kiraly, cât și de activitatea depusă în calitate de secretar al societății studențești Iulia din Cluj.
Potrivit propriilor mărturisiri, perioada clujeană va fi fertilă pentru documentarea despre trecutul Transilvaniei și a zonei graniței năsăudene, prin cercetări întreprinse la Muzeul Ardelean și Biblioteca Universitară din Cluj.
(…)
Adevărata măsură a preocupărilor și implicării în salvarea materialului documentar este dată însă de corespondența purtată în acest scop.
(…)
Fără a se cantona într-un areal geografic restrâns, Nestor Șimon va coresponda și cu personalități de frunte ale românilor transilvăneni: George Barițiu, Iosif Șterca Șuluțiu, C. Diaconovich și redacțiile presei românești din Transilvania:
Gazeta Transilvaniei, Tribuna, Telegraful Român.”.
***
În data de 15 decembrie 2011 Dr. Mircea Gelu Buta a scris Postfața la cartea:
”Nestor Șimon – Restituiri”, autor Dr. Adrian Onofreiu, scriere din care reproduc un fragment:
”Simpla valorizare a memoriei și amintirilor exprimate în memorialistică sau istorie orală și colectivă, cu expresie în mituri și narațiuni, nu reprezintă decât o formă ”recurentă” de democratizare a cunoașterii istorice. (…). Am înțeles aceasta cu ani în urmă, când regretatul Arhiepiscop și Mitropolit Bartolomeu al Clujului (Mitropolit al Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului între anii 2006-2011), m-a rugat să-i caut în arhive un material convingător despre Atanasie Todoran din Bichigiu. Dorea să se convingă dacă memoria colectivă a transilvănenilor, în legătură cu acest martiraj, poate fi dovedită prin documente de necontestat. M-am deplasat la Serviciul județean Bistrița-Năsăud Bistrița al Arhivelor Naționale, unde, dacă mai era nevoie de o dovadă în sprijinul ideii că nu natura ci cultura și erudiția rămân esențiale pentru istorie, iată am aflat aici această probă de necontestat.
Convingerea mi s-a întărit după ce am stat de vorbă și am început să-l cunosc mai bine pe cercetătorul Adrian Onofreiu, harnic și meticulos scormonitor al adevărului istoric, ascuns uneori atât de bine sub colbul arhivelor.
După un răgaz de câteva zile, acesta mi-a trimis în copie inedită, datată Cluj, 5 sept. 1887 și semnată Nestor Șimon, despre care am aflat că a fost un erudit cercetător al istoriei acestui ținut. Scrisoarea restituia valoarea mărturisitoare a jertfei lui Atanasie Todoran, în condițiile în care majoritatea studiilor istorice au accentuat doar importanța sa socială și politico-națională. În acest sens Nestor Șimon scria printre altele, că, ”am aflat cu siguranță cauza pentru care s-a opus Tănase Tudoran contra militarizării. Adică el nu s-a opus militarizării, ci s-a opus încercărilor de a se uni românii cu biserica Romei, deoarece pe atunci curgeau luptele cele mai înverșunate și Curtea din Viena voia ca militarizând, totodată să obțină uniunea”. (Nestor Șimon, Corespondență, volum îngrijit de Adrian Onofreiu, Ed. Supergraph, Cluj-Napoca, 2005, p. 62.).
La aflarea veștii, I.P.S. Bartolomeu radiind de bucurie s-a făcut auzit prin gura psalmistului și a exclamat ”Minunat este Dumnezeu întru sfinții Tăi”. (Psalmul 61, 36).
Epistola lui Nestor Șimon a fost principalul document care a stat la baza întocmirii referatului de canonizare a Sfinților Martiri Năsăudeni Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigore din Zagra și Vasile din Telciu, cei care astăzi se numără printre sfinții pomeniți de Biserica noastră și sunt preamăriți de Dumnezeu în ceruri, cinstindu-se prin cântări și laudă în ziua de 12 a lunii noiembrie.
Am învățat cu această ocazie că nici memoria, nici miturile, nici povestirile din trecut nu pot fi transpuse direct în text, fără o analiză critică și în lipsa unor documente de netăgăduit, lucru de altfel mărturisit și de Nestor Șimon, într-o scrisoare către Baziliu Bașotă, jude regal în Alba-Iulia:
”Scopul meu nu e de a păși repede cu istoria pentru de-a astâmpăra curiozitatea unora ori altora, ci de a desfășura toate pe bază de documente valide, ca așa, generația ce va urma să aibă istoria și nu povești din bătrâni”.
Mircea Gelu Buta, Prof. univ. dr. – Facultatea de Teologie Ortodoxă, Universitatea ”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca
***
Reproduc din cartea: ”Nestor Șimon 1915-2005….corespondență”,
Scrisoarea lui Basiliu Bașotă
ce a fost principalul document care a stat la baza întocmirii referatului de canonizare a Sfinților Martiri Năsăudeni Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigore din Zagra și Vasile din Telciu, cei care astăzi se numără printre sfinții pomeniți de Biserica noastră și sunt preamăriți de Dumnezeu în ceruri, cinstindu-se prin cântări și laudă în ziua de 12 a lunii noiembrie, după cum a arătat Dr. Mircea Gelu Buta.
Să citim această scrisoare celebră, dar și din alte corespondențe ale lui Nestor Șimon:
”12. Basiliu Bașotă, jude regal în Alba-Iulia.
Mult onorate domnule jude!
A trecut deja un an de când nu am corespondat cu mult stimatul D-Ta. De atunci și până astăzi au trecut multe peste mine, și mai bune și mai rele; dar ori între ce împrejurări am fost, mângâiere mi-am aflat în lucrarea istoria foștilor grăniceri. Unii, care știu ce lucrez eu de multe ori mă întreabă, când voi fi gata, alții de abia așteaptă ca să vadă istoria scrisă, ei dar nu am aflat unul care să-mi promită ceva ajutor afară de mult stimatul D-Ta. Am mai făcut o încercare gazetară, ce a apărut în Gazeta, Tribuna și Telegraful Român, dar până astăzi , locotenentnu am căpătat nici un răspuns, nici chiar de la foștii grăniceri din regimentul I.
În această vară am mers la Năsăud și apoi până la Telciu, pe unde am petrecut o lună de zile adunând documente. Mai mult am aflat de la bătrânul Petru Tanco, locotenent în pensie. Între altele am aflat și un compus despre spesele făcute cu ocazia înmormântării repausatului c.r. locotenent Atanasie Moț Dâmbul. Acest conspect îl am și eu în original și pe care nu-l țin din ceva puncte de vedere însemnate, decât pentru memoria repausatului.
De cumva M.O. D-ta., ca înrudit cu repausatul ai dori să ai acest conspect, ce se extinde pe vreo ½ coală, eu bucuros îl voi trimite.
Rezultatul cercetărilor mele de până acum e că, afară de mai multe sute de date interesante am aflat cu siguranță cauza pentru care s-a opus Tănase Todoran contra militarizării. Adică el nu s-a opus militarizării, ci s-a opus încercărilor de a se uni românii cu biserica Romei, deoarece pe atunci curgeau luptele cele mai înverșunate și Curtea din Viena voia ca militarizând totodată să obțină și unirea. Acestea le-am aflat în o istorie bisericească scrisă de Petru Bodi, până astăzi încă netipărită și se află în manuscris la muzeul din Cluj. Acea intenție apare apoi și în alte documente ce eu le-am copiat de prin Archiv des Vereines fur Siebenbugen Landeskunde. Pe lângă acestea, poate că a fost și aceea ce susține D-l. Barițiu la p. 66: ”De ce ne jură că ne vom bate pe uscat și pe apă…”. Aceasta o deduce precum eu din rezistența secuilor.
(…)
Despre acestea am povestit cu d-l. Petru Tanco care a zis că eu am drept și sunt drepte ce le-am aflat eu, căci el știe încă din istoria care s-a scris la mandatul colonelului și pe care a decopiat-o (a copiat-o) dânsul, dar s-a prăpădit în 1848; el își aduce aminte cum că în acea istorie era scris că Todoran, pe când îl tăiau cu roata striga: ”Nu vă dați unirii” (ș.a.). Așa dar năsăudenii de două ori s-au opus unirii:
1 – unirii religioase cu biserica Romei;
2 – unirii politice în 1848.
Mai departe am aflat că maiorul Leon Pop a fost tras în cercetare pentru ținuta batalionului și de către ministerul din Viena, despre care am la mână în copie întrebările ce i s-au pus, ce a răspuns la 25 de întrebări, până acum nu știu. ( a se vedea pe larg Virgil Șotropa, Soarta maiorului Leon Pop, în ”Arhiva Someșană”, nr. 14/1931)
Afară de acestea am mai dat de urma multor documente, unele foarte interesante, unele, din punct de vedere militar, altele, de drept de posesiune și proprietatea pământului împrocesuat pe Valea Rodnei. Scopul meu nu e de a păși repede cu istoria pentru de a astâmpăra curiozitatea unora ori altora, ci, de a desfășura toate pe bază de documente valide, ca așa, generația ce va urma să aibă istoria și nu povești din bătrâni.
Tot ce mă necăjește e că până ce voi pune riguroasele (examenele), nu prea mă apuc de scris mult. Acum mă prepar pentru rigurosul prim. Printre ele tot mai fac câte ceva.
Alta, ce e și mai mare e, că nu întâmpin ajutor nici din partea acelora, care trăiesc din sudoarea foștilor grăniceri, adică profesorii și inteligența din Năsăud, care în loc să mă încurajeze-vezi doamne, ca pe un om mai tânăr – din partea unora am întâmpinat disprețul cel mai mare (s.a.)
Eu, firesc, nu am vorbit cu dânșii, și, afară de unul, despre adunarea de documente ce ar fi bine să se întreprindă acolo, formându-se un comitet spre acest scop…
(…)
La alte națiuni astfel de întreprinderi le ajută guvernul, ori se îngrijesc societăți formate spre acest scop, formează capitaluri și unde trebuie plătit, drumuri, copieri, dau bani. Eu însă va trebui să pun din punga mea; dar drumurile, timpul (nu pierdut), petrecut, etc…
Eu am mai făcut o încercare în această privință scriindu-i d-lui Profesor Dr. C. Moisil și d-lui Vicar, ca cu ocaziunea adunării comitetului fondurilor, care e tocmai astăzo, să facă propunerea ca să se compună un comitet, să se formeze un fond și să se pună în lucrare pentru a aduna din toate unghiurile documentele și datele istorice de prin comune și aiurea, deoarece sunt, chiar eu am aflat unul foarte interesant în comuna Telciu.
(…)
Eu îmi însemn mai multe întrebări la care să-mi răspunzi D-ta, nu în scris, ci când voi veni eu la Alba-Iulia, îmi vei răspunde, până atunci rămân al D-tale,
Patriot adevărat,
Nestor Șimon, jurist absolut.
Cluj, 5 septembrie 1887”.
***
”19.
Abrud, 6 ianuarie 1891.
Mult prețuite patriot!
Sunt bolnav mai de mult timp și nu am nici puterea, nici voia (voința) a scormoni prin scrisorile mele, ca să îți trimit tot ce ți-aș putea trimite, ba nici aceia nu sunt, nici chiar dacă unele și altele ce aș avea de trimis le-aș mai avea, că s-au prăpădit mutându-mă în viață de atâtea ori.
Tot ce am putut aduna 56 documente istorice și 1 manuscris al meu în cauza dreptului binelui românesc, când cu înființarea districtului Năsăud, Îți trimit ca să le folosești și apoi, la timpul său să le dai cu alte documente ale D-tale unui loc credibil spre păstrare, căci eu până atunci nu voi mai fi.
Salutare frățească, Basiliu Bașotă.
Ibidem, f. 147”
…………
”20.
Prezentat în 9 ianuarie 1891.
Pe corespondență.
Prea onoratului Basiliu Bașotă, în Abrud.
Mult onorate domnule avocat!
Răspund cam târziu. Pachetul dimpreaună cu toate documentele l am primit în 9 ianuarie 1891.
Vă mulțumesc pentru interesul arătat. Rezultatul îl voi comunica cu altă ocazie în vreo epistolă
Năsăud, în 6 februarie 1891.
Al. M.O. D-Tale, mult stimătoriu,
Nestor Șimon.
Ibidem, f, 148/verso”
”23.
Beșa Pavel, învățător și catehet în Borgo-Prund.
Onorate domnule învățător,
În 27 Decembrie 1892 cu ocazia adunării grănicerești mi-ai promis cum că-mi vei împărtăși un ziuar(Jurnal de campanie) din anul 1848.
După cum văd D-Ta, ai uitat despre acel ziuar, deoarece până acum nu am primit nimic. De aceea Te rog ca să binevoiești a mi-l trmite cu vreo ocazie sigură ori prin poștă. Mai bine ar fi ca să-l trimiți prin un preot greco-catolic de pe Bârgău, căci pe luna lui martie toți preoții sunt convocați de vicar ca să se adune în Năsăud, în cauza alegerii de mitropolit. De cumva vei mai fi având și alte date mi le trimite spre a le vedea și a-mi decopia ce voi afla mai de lipsă. Tocmai acum decopiez documentele primite de la domnul Iacob Onea, pe care voiesc a i le reînapoia cu ocazia amintită.
Nu întrelas nici cu această ocazie de a accentua: păstrați toate petecele de hârtie și le adunați și asigurați(protejați)de unde numai le aflați, căci de multe ori un petic de hârtie cuprinde mai multe decât altele dintr-o arhivă întreagă. (s.n.)
Am mai scris în altă privință și fratelui Dan, dar până acum nu mi-a răspuns nimic, poate dânsul va lăsa cu testament ca să-mi răspundă copii cei cu nume strălucite.
Primește domnul meu expresia sinceră a deosebitei mele stime.
Năsăud, în 28 februarie 1893, Nestor Șimon”
***
Doamne! Observ că Marele Om, Nestor Șimon avea atunci când a scris această scrisoare către Basiliu Bașotă, jude regal în Alba-Iulia, din care am spicuit și citat mai sus, vârsta de 25 ani, 8 luni și o zi, dar avea o maturitate admirabilă!
***
Merită să citească, ce am cules mai sus din operele amintite, toți oamenii, deoarece sunt cuvinte ce ne ajută să ne hrănim spiritul.
Cu Iubire și Recunoștință,
Jeniţa Dodiță Naidin
Joi, 28 Martie 2024
Cu fața spre LUMINA DIVINĂ